Dersin Adı | Sağlık Alanında Araştırma I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 317 | Güz | 5 | 2 | 6 | 11 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin; hemşirelik mesleğinde bilimsel araştırma yapmanın önemini kavraması, temel istatistiksel analizleri yapabilmesi, araştırmaları eleştirel değerlendirebilmesi, epidemiyolojide temel kavram ve yöntemleri bilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; Hemşirelikte araştırmanın önemi, araştırma ve etik, araştırma sürecinin adımları, araştırma tasarımları, ölçüm araçlarında geçerlik ve güvenirlik, nicel araştırma raporunun eleştirel değerlendirilmesi, temel istatistik kavramları, araştırma verilerinin girişi, sunulması ve verilerin özetlenmesi, istatistik ve olasılık, hipotez sınamaları, epidemiyolojinin tanımı, ilkeleri epidemiyolojide kullanılan ölçütler, nedensellik kavramı, nüfus ve nüfus sorunları, bildirim ve sürveyans, epidemiyolojik araştırmalar ve sağlık bilgilerinin sunulması konularını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | -Dersin Tanıtımı -Bilimsel Yöntem ve Araştırma -Sağlık Alanında Biyoistatistik -Epidemiyolojinin Tanımı ve Tarihsel Gelişimi | -Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). Medical Epidemiology : Population Health And Effective Health Care, Mcgraw Hill Education, New York, USA. ss:1-8 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). Temel Epidemiyoloji, Dünya Sağlık Örgütü, 2. Baskı, sy: 1-4 |
2 | -Hemşirelikte Araştırmanın Önemi -SPSS programına genel bakış-1 -Epidemiyolojinin Kullanım Alanları | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:8-13 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:4-11 |
3 | -Araştırma ve Etik -SPSS programına genel bakış-2 -Sağlık ve Hastalığın Ölçülmesi-I | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:15-37 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:15-27 |
4 | -Literatür Tarama, Bilgi Kaynakları ve Bilgi Kaynaklarına ulaşım -SPSS programında veri tabanı oluşturma ve veri girişi -Sağlık ve Hastalığın Ölçülmesi-II | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:15-37 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:15-27 |
5 | -Araştırma Sürecinin Adımları I: Problemin Tanımı ve Önemi -Tanımlayıcı İstatistikler(frekans, aritmetik ortalama, tepe değeri, geometrik ortalama) -Epidemiyolojide Nedensellik | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul2013 -Greenberg RS. (2015). ss:32-39 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:85-103 |
6 | -Araştırma Sürecinin Adımları II: Yöntem: Araştırmanın Amacı, Araştırma Soruları, Hipotezleri, Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri -SPSS programında frekans tablosu, ortalama, mod, medyan, standart sapma hesaplaması - Küresel Hastalık Yükü | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:41-91 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:103-120 |
7 | ARA SINAV | |
8 | -Araştırma Sürecinin Adımları II: Araştırma yöntemi; evren, örneklem ve örnekleme yöntemleri -Önemlilik Testleri I: İki ortalama arasındaki farkın önemlilik test, Mann Whitney U testi SPSS uygulaması -Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi ve Sürveyans | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss: 53-91 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:121-136 |
9 | -Araştırma Sürecinin Adımları II: Yöntem: Veri Toplama Yöntemleri ve Araçları -Önemlilik Testleri II- iki eş arasındaki farkın önemlilik testi, Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi SPSS uygulaması -Epidemiyolojik Araştırmalar | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss: 91 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:41-42 |
10 | -Araştırma Sürecinin Adımları III: Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Öneriler, Kaynakça -Önemlilik Testleri III: Ki kare (dört gözlü), Ki kare (çok gözlü), Bağımlı gruplarda ki kare SPSS uygulaması -Epidemiyolojik Araştırmalar: Tanımlayıcı | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:27-39 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:42-46 |
11 | -Tanımlayıcı Araştırma Tasarımları -Önemlilik Testleri-IV: Pearson Korelasyon analizi, Spearman Korelasyon Analizi- SPSS uygulaması -Epidemiyolojik Araştırmalar: Kesitsel | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:46 |
12 | -Deneysel ve Yarı Deneysel Araştırma Tasarımları -Araştırma verilerinin tablo ve grafiklerle sunulması -Epidemiyolojik Araştırmalar: Kohort | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:105-116 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:49-51 |
13 | -Ölçüm Araçlarında Geçerlik ve Güvenirlik -Hipotezlerin Sınanması ve Sonuçların Yorumlanması -Epidemiyolojik Araştırmalar: Vaka-Kontrol | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:117-125 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:46-49 |
14 | Ödev sunumları Örnek bilimsel araştırma değerlendirmesi -Epidemiyolojik Araştırmalar: Deneysel Araştırmalar | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul -Greenberg RS. (2015). ss:91-103 -R Bonita, R Beaglehole, T Kjellström (2009). ss:51-54 |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | -Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, ISBN-10: 9781496313355. -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, ISBN: 9786053353461 -Arslan Ö., Bebiş H (2016) Hemşirelik Araştırmasının Esasları - Hemşirelik Uygulaması için Kanıtın Değerlendirilmesi, Pelikan Yayınları ISBN: 9786059160179 -Polit DF, Hungler BP. (2013) Study Guide for Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice, Eight Edition, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia ISBN: 9781451176834 -Wood GL, Haber J: Nursing Research, Methods And Critical Appraisal For Evidence-Bese Practice. Mosby Elseiver. 2006 ISBN-10: 9780323431316 - Erefe İ.Hemşirelikte Araştırma: İlke, Süreç ve Yöntemler.Odak Ofset,Ankara, 2002. ISBN: 9786056284502 - Bonita R, Beaglehole R, Kjellström T. (2009). Temel Epidemiyoloji, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 758. ISBN: 978-975-590-284-5 https://ekutuphane.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/epidemiyoloji.pdf - Greenberg RS. (2015). Medical Epidemiology : Population Health And Effective Health Care, Mcgraw Hill Education, New York, USA. ISBN: 978-0-07-1822725 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. (2002). Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. ISBN: 975-92521-0-4 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 48 | 1 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 50 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | |
Toplam | 330 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. | X | |||||
4 |
| X | |||||
5 |
| ||||||
6 |
| ||||||
7 |
| X | |||||
8 |
| ||||||
9 |
| X | |||||
10 |
| X | |||||
11 |
| X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest